Recent hadden we bij Concentra een aantal inspirerende media makers op bezoek. Op 29 april waren we gastheer voor een Mediaknow evenement van Medianet Vlaanderen, met Aimé Van Hecke van Sanoma als gastspreker.
Een goed verhaal verkoopt altijd, wat ook het platform is. En dat zal zo blijven ... Succesvolle magazines zijn de illustratie van de hechte band tussen lezers en redactie, van een bijna ambachtelijke vermogen om lezers te grijpen. Magazines geven inspiratie, energie en zetten aan tot conversatie en actie. Ze geven een gevoel van identiteit en weten lezers aan te spreken in hun dagdagelijkse leven.
Van Hecke gelooft in platformspecificiteit en complementariteit tussen de mediavormen, niet in het één keer aanmaken en daarna over meerdere platformen verspreiden van content. Hij gaf zijn visie over wat kranten moeten gaan doen (missie herdefiniëren), had het tablets, over de internet plannen van Sanoma (misschien komt er al snel een startpagina.be) en over de speciale creatieve projecten tbv adverteerders die de advertentie afdeling uitwerkt. Want :
...er is geen schaarste meer. De verloren inkomsten komen nooit meer terug...
Twee dagen eerder hadden we Christophe Glorieux en Marian Kin van Vacature op bezoek. Twee gepassioneerde media makers die de lat telkens opnieuw hoger (moeten) leggen, want als je een premium (advertentie) product maakt, dan moet je dat ook waar(d) maken naar je lezers en adverteerders. Met haar redactieformule wil Vacature niet alleen ambitie uitstralen, ook de eigen redactie is ambitieus : aan heel wat reeksen gaan maanden van voorbereiding en onderzoek vooraf. Tegelijkertijd wil Vacature ook confronterend en engagerend zijn, door nieuws te maken en stelling in te nemen. Marian ging in detail in op de werking van de redactie van het magazine en de website, deelde interessant onderzoek, onthulde hoe en waar Vacature nieuws raapt en hoe het zijn netwerk zo kan uitbouwen, dat het telkens interessante gasten heeft, buiten het traditionele circuit dat tot vervelens toe in de traditionele media opgevoerd wordt. De vele journalistieke prijzen die Vacature al in wacht mocht slepen, bewijzen dat de strategie werkt.
VERWANT: o.a. Jean Paul Schupp twitterde van op MediaKnow 29 april 2010 en zette volgende beelden met de toekomstvoorspellingen van Aimé Van Hecke op het net (klik op de thumbnails voor de orginele opnames)
0 reacties:
Een reactie posten