Kranten maken: lessen uit Vlaanderen

De Standaard brengt dit weekend een reeks stukken over Vlamingen in het Nederlandse krantenlandschap ('lessen uit Vlaanderen'), naar aanleiding van het vertrek van hoofdredacteur Peter Vandermeersch naar het NRC Handelsblad.

Zo komt o.m. Jaak Smeets van De Persgroep aan het woord


'Centraal staat natuurlijk de krant zelf. Die moet verrassen, inspireren, lezers het gevoel geven dat ze er rijker en wijzer van worden... Maar daarnaast zijn ook promotie en marketing bijvoorbeeld heel belangrijk ... Kranten schaamden zich om aan marketing te doen...De voorpagina moet aantrekkelijk zijn en mensen doen toehappen in de krantenkiosk.

De organisatie en de redactiestructuur zijn van het grootste belang...we willen de best mogelijke krant maken en dat kan alleen als de organisatie goed is...niemand mist de banen die verdwenen zijn...Integendeel, de inertie is weg.

'Verrassen' is wat een krant actualiteitswaarde geeft, ook in dit twitter tijdperk en ook al werd die krant een avond geleden gedrukt. 'Verrassing' wel in een subtiel evenwicht met 'Voorspelbaarheid', want dat ontbreekt in het betoog van Smeets. De krant is een vriend, een stukje vastigheid in een snel veranderende wereld en wordt vaak in een pauzemoment gelezen. Dus enkele handvatten (indeling, rubrieken, standpunten) zijn wel welkom. Iets waar deze makers van bedrijfsbladen dan weer net iets te ver in lijken te gaan met hun redactiematrix.

0 reacties: