Goedele: bladformule en waardenset

Nu woensdag verschijnt Goedele, het Sanoma personality blad rondom Goedele Liekens. De weekendkranten blikken vooruit. Aan De Standaard vertelt ze welke waarden het blad moet weerspiegelen, om haar persoonlijkheid (of beter: het imago dat Goedele bij mensen heeft) te vatten:

Om te weten hoe mensen mij zien, had ik geen marktonderzoek nodig, maar ik werk nu eenmaal met Aimé ... dus dat is uitvoerig onderzocht. Dat is dan: avontuurlijk, nieuwsgierig, tegen heilige huisjes aanschoppen, achter de façade kijken, beetje wereldverbeteraar, iets tussen rebel en Moeder Theresa. Maar ook: empathie, kritisch zonder negatief te zijn, humoristisch zonder mensen uit te lachen.'

'Natuurlijk schrijven andere bladen over dezelfde onderwerpen. Maar niet in die toon of die combinatie. Dat maakt het blad uniek. Het gaat dan over seks, psychologie, maatschappelijke onderwerpen, een knuppel in het hoenderhok gooien, ook met provocerende stellingen als "geen rijbewijs meer voor gasten van minder dan 25 jaar".

In De Morgen van dit weekend luidt het

In het eerste nummer zijn onze trefwoorden 'guerrilla' en 'hoge hakken'. We zijn rebels, maar we zijn ook voor genieten van het leven. Vervolgens denken we: 'Van wie hoort daar een groot interview bij? Kamagurka! Oké, wie gaat dat doen? En welke schoenen passen erin?' ...

"Danny omschrijft het als 'glamourguerrilla'. We strijden voor een betere wereld, maar zonder met het vingertje te wijzen. We doen dat door nieuwsgierig te zijn. We gaan achter de façades kijken. En passant is het ook niet erg als onze wereld een beetje mooier wordt. Genieten is geen taboe... ik bezoek de sloppenwijken in Afrika, maar de laatste dag ga ik naar een mooi hotel en drink ik daar een cocktail. Die eerlijkheid schrijven we ook. Ik ben niet perfect, maar wie wel? Die ongecomplexeerde mentaliteit mag ons blad uitstralen."


We leggen Goedele (het tijdschrift) zeker op de testbank . Eind van deze week mag je een post hierrond verwachten waarin we het tijdschrift aftoetsen aan bovenstaande waardenlijst (eerste paragraaf in bovenstaand citaat) en in welke mate er sprake is van de bladformule waar de tweede paragraaf in bovenstaand citaat op wijst.

0 reacties: