In mei gokte Erwin Deckers er nog op dat het nummer "No stress" van Laurent Wolfe de zomerhit van 2008 zo worden. "No stress" is een behoorlijke hit geworden, maar nog veel meer hebben we deze zomer meegezongen met "This is the life" van Amy MacDonald.
"Singing ... all summer long" brengt ons bij die andere zomerhit: Kid Rock. Net daar laat de Vlaamse radio Nostalgie volgens mij een kans liggen. Het nummer - met samples van Lynyrd Skynyrds Sweet Home Alabama en Warren Zevons Werewolves of London - sluit zowel qua stijl als thema perfect aan bij de positionering van het radiostation. Maar dan moet je als radiostation wel "eigenaar" van dat nummer zien te worden (het nummer claimen), het zover zien te brengen dat luisteraars alleen al bij het horen van de intro aan jouw radiostation denken.
Zover is Nostalgie nog lang niet. Integendeel, concurrenten Q, 4FM en Radio 2 trekken het nummer even hard naar zich toe.
Een paar ideeën over hoe Nostalgie dit nummer had kunnen claimen:
- een veel hogere rotatie (en idem voor de basissamples, want bij de concurrenten amper gebeurt)
- verwerking in on-air autopromotie (wat je de mogelijkheid geeft een hogere frequentie van je claim te leggen, zonder het nummer te verbranden)
- knipjes of hitmixen met zomerhits, waarbij je in "Singing Sweet Home Alabama All summer long" de Sweet Home Alabama door een ander sample vervangt
- Medewerkers, luisteraars, BV's spreken liners (op ritme?) in van het type "in dehete zomer van 91 zong ik de hele zomer lang mee met Crystal Waters, Gypsy Woman, Ladadi".
- acties, wedstrijden e.d met luisteraars rond het thema vakantielief (Wat - dacht ik - Q wel gedaan heeft )
- ... (en zo kun je nog wel even doorgaan)
Deze suggesties zijn snel en goedkoop te implementeren, en hadden Nostalgie sterker als het echte en actuele "all summer long radiostation" kunnen vermarkten, als de paar zomerjingles en de klassieke zomerhits die je overal hoort, dat vandaag doen.
UPDATE 27/8: Edison Media Research, een research en consultancy bedrijf gespecialiseerd in de sectoren radio en politiek roept All Summer Long nipt niet tot zomerhit van 2008 uit.
Labels: mediamarketing, radio