Een leuk concept gisteren in De Standaard (B) bij de eerste schooldag in Vlaanderen. De krant geeft doorheen de hele krant in een band bovenaan de redactionele pagina's het woord aan politici, journalisten, sportlui en artiesten (*) die in een vijftal quotes hun persoonlijke visie mogen geven op wat hun kind zeker op school zou moeten leren, en wat zij als ouder compleet overbodig vinden.
Het mag dan misschien geen hard nieuws zijn, het geeft de krant wel erg actueel karakter op die eerste september, en hoe kort de quotes vaak ook zijn, ze zijn telkens interessant, relevant en zetten aan tot nadenken/discussie. Meer kan je als krant niet willen bereiken. Mooi bedacht, mooi vormgegeven. Een illustratie dat de krant er vaak beter in slaagt om haar inhoud op een gebruiksvriendelijke manier te ontsluiten dan vele populaire kranten. De keuze van de gesprekspartners past ook tamelijk mooi bij de positionering van De Standaard : het hele spectrum komt aan bod (van politiek over sport tot cultuur; van links tot rechts), terwijl het gros van de gesprekspartners de uitstraling heeft van individualisten (meer ego expansie dan gericht zijn op de groep) , van "thinking women/men". Inhoudelijk passeren zowel praktische als filosofische bedenkingen, zowel ernstige kennisvragen als grappige anecdotes.
Het concept is zo krachtig dat je het met andere gesprekspartners moeiteloos zou kunnen toepassen op andere titels. Voor Het Laatste Nieuws (B) zou je dan meer kiezen voor sportlui (uit massa sporten, genre voetbal, wielrennen, motorsport) en meer bekende Vlamingen (van het meer sociale, expressieve type zoals lezers ze kennen uit tv reeksen). En de bedenkingen zullen vermoedelijk praktischer en directer zijn dan de bijdragen in De Standaard. Voor een regionaal dagblad als Het Belang van Limburg zouden het - uiteraard - Limburgers zijn, en ook een aantal leidersfiguren van het type Stevaert omvatten.
Kranten hebben vele uitdagingen. Eén is er om actueel te zijn (terwijl media als het internet met hun ogenblikkelijke karakter je altijd doen achterlopen), een andere is om de identiteit van je doelgroep te weerspiegelen en je lezers een weg tot sociale integratie aan te bieden. Dit knipsel uit De Standaard is een schoolvoorbeeld hoe je dit met weinig middelen bereiken kan.
(*) o.a. Frank Vandenbroucke, Frank Deboosere, Anne Provoost, Axl Peleman, Lynn Wesenbeek, Rik Torfs, Ivo Mechels, Ulla Werbrouck, Bart Somers, Sabine De Vos en vele anderen
Labels: kranten
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten