Wat betekent de waardenmonitor van Sanoma voor Delicious en Ambiance

Sanoma's waardenmonitor is een instrument dat (vooral) beschrijft wat lezers van een tijdschrift (in het leven) belangrijk vinden. Dit helpt adverteerders en bladenmakers grip te krijgen op de lezersgroep van een magazine, beter dan een beschrijving in geslacht, opleiding en beroepspositie dat kan.

Sanoma Nederland heeft nu haar waardenmonitor uitgebreid met een aantal nieuwe titels en websites.

Interessant zijn de soms subtiele verschillen tussen schijnbaar verwante titels (Grazia versus Gala in het marktsegment van glossy tijdschriften, Mind en Happinez in het segment van psychologisch geïnspireerde magazines)

Met associaties als genieten, uitdaging, creatief en vakmanschap lijkt het waardenprofiel van kooktijdschrift Delicious eerder een open deur. Toch is het interessant om met die kennis de naast kookbladen als Delicious (NL) en Ambiance culinaire (B) te leggen.

Nu is er een grens aan het aantal keren dat je het woord "lekker" in één blad kunt gebruiken, maar met een rijk palet aan bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden onderschrijft de taalkeuze in Delicious "genieten" veel beter dan Ambiance dat doet. En als "uitdaging" een belangrijke associatie is, is het dan niet slimmer om recepten niet "moeilijk" te noemen, maar "uitdagend" ? En dat ook zo in de correspondentie met je lezers te erkennen (en belonen)?

0 reacties: