Nu we het toch over Vancouver hebben : Nog nooit keken zoveel mensen naar de TV verslaggeving van de Winterspelen. En daar heeft het internet alles mee te maken : Facebook en Twitter creëren een soort virtuele 'koffiemachine' waar alles en nog wat aan bod komt. Want mensen willen ergens toe behoren, willen zelf zien, waar al die anderen het over hebben. (Via The New York Times, TV Ratings rise, maybe with the help of the internet)
People want to have something to share ... People want to be attached to each other...Even though knowing ahead spoils the program, you just can’t help but see for yourself what all these people are talking aboutEn dus gaan mediabedrijven ook op zoek naar manieren om kijkers, luisteraars en lezers dichter bij content en merk te betrekken. "Sociale integratie, wat niets nieuws onder de zon is.
In the future, I can’t imagine a major event where the audience doesn’t become part of the story itself
Wat me naadloos brengt bij de boekvoorstelling van The Conversation Manager waar ik (en nog eens 400 anderen) gisteren te gast was. Ik ken Insites en Steven Van Belleghem ongeveer zo lang als het bedrijf actief is en je kunt niet anders dan onder de indruk zijn van de weg die bedrijf en medewerkers afgelegd hebben.
Gelukkig - voor ons- gelooft Steven nog in de rol van klassiek adverteren (en van klassieke media?) als bron van activatie van conversaties. Iets waar hij niet alleen mee staat : het Amerikaanse AdAge schreef in mei '07 nog iets dergelijks ("Want lots of word-of-mouth buzz behind a product launch? Your best bet may be a big ad campaign") , op basis van onderzoek door Nielsen.
Misschien wel de belangrijkste bijdrage van The Conversation Manager is dat het boek vertrekt vanuit merk en merkidentiteit. Daarmee bouwt Steven een brug tussen het klassieke marketingdenken (en klassieke marketing afdelingen) en social marketing. En dat is nodig. Dat daar ook de business van Insites ligt, dat mag, daar is niets mis mee (zoals het meten van die identiteit, het meten van sociale KPI's, het creëren van creatieve brand communities)
Bovendien voorkomt het model op die manier ook dat merken hun middelen verbranden aan loze virale campagnes, die wel buzz creëren, maar weinig of niets bijdragen aan het merk. En uit enkele speelse experimenten met het publiek (The Goodyear Case) kun je enkel concluderen dat er nog wel wat te leren valt (alhoewel ik toch op mijn stoel ben blijven zitten :-)
Steven staat in de volgende weken en maanden nog op heel wat podia. De moeite om een keer zelf te ontdekken hoe hij toepast wat hij preekt, want dat is uiteindelijk ook waar het om gaat :-)
The Conversation Manager werd uitgegeven bij Lannoo, waar je het boek ook kan bestellen.
VERWANT: de rol van 'conversation manager' bij traditionele mediabedrijven : van 'ombudsman' naar 'sociale media redacteur' :
UPDATE: Samen tv kijken, met online als communicatiekanaal, zit in de lift. Ook hier zit Facebook in de Top 3.
0 reacties:
Een reactie posten