Medium op de testbank: Mediazine (maart 2010)



Wat, Waar en Wanneer

Mediazine is het maandelijkse (gratis) customer media magazine van retailer Media Markt. Het verschijnt in Nederland op 350K exemplaren (hoewel ik ook al 600K heb horen noemen), voor Vlaanderen beschik ik niet over gegevens. Custom Publishing is een snel groeiende industrie, die past in de trend dat merken zelf media worden.

Wie


Een uitgave van Media Markt. iMediate tekende voor de productie (en krijgt daarvoor in België hulp van Minoc Business Press, een Corelio dochter).

Hoe

iMediate zegt dat het een inspirerend communicatie & lifestyle magazine wil maken, MediaMarkt stelt in een ander artikel dat het al bij de consument aanwezig wil zijn op het moment dat hij/zij zich nog aan het oriënteren is, en dus niet alleen in het laatste stadium, dat van de koopbeslissing.

Als het gaat om een overzicht te geven van wat er op de markt is, dan slaagt het magazine, zeker voor het media aanbod (Games, DVD, Audio ...) daar redelijk tot goed in.

Vooral dat laatste, de "Media Review" is een plezier om in rond te snuffelen. Meer nog, je hebt het gevoel weer helemaal bij te zijn (ook al is dat misschien niet zo, als je even benchmarkt met de bijlagen van kranten en tijdschriften).

Dat gevoel heb je minder bij de rest van het blad, dat lezers (letterlijk) ook aanspreekt als 'die hards'. Nu mag een goed blad 'aspirationeel' zijn, maar Mediazine lijkt constant net iets te hoog te mikken. Wat willen we nu : aanwezig zijn op het oriëntatiemoment of de lifestyle van enkelen ? Om dat eerste te bereiken mik je niet op de innovators, neen, je mikt op de 'early majority' door hen te laten weten waarmee de 'early adoptors' bezig zijn.

Het maartnummer is stevig : 140 pagina's, met een twintigtal pagina's advertenties en nog eens 5 pagina's met reclame voor eigen producten initiatieven.

Dat volume is meteen ook het belangrijkste punt van kritiek. Door de opeenstapeling lijkt het ritme, de afwisseling in toon, aanpak en formaten toch niet altijd helemaal te kloppen.

Een nieuwe Canon camera krijgt een spread (pagina 52), waarbij de broodschrijver van dienst zichzelf ongeveer 3x herhaalt. Iets wat je vaker opvalt in dit blad. Eén pagina verder (54) krijgt de zeer goed uitgewerkte workshop 'macro' fotografie maar net iets meer ruimte. Dat is jammer, want de workshop geeft je juist veel meer het idee dat er ook een topfotograaf in jou huist (mits de juiste camera, lenzen ... ). Dat is nu inspirerend. Terwijl de productvoorstelling zijn doel mist. Waarschijnlijk zou een advertentie voor de nieuwe Canon, meer 'redactionele' waarde voor lezers hebben, dan het eerste stuk. Want dat maakt dit soort bladen vaak zo succesvol, dat de advertenties vaak even interessant zijn als de redactionele stukken. Meer advertenties, graag !

Toestellen, dat is waar het in dit blad om draait, en de teksten zijn dan ook heel erg toegesneden op "jij" (ik dus) en je relatie met het toestel. Dat is een keuze, hoewel ikzelf wat meer mensen een plaats in het blad zou geven. Mensen halen uiteindelijk nog altijd veel inspiratie uit "wat doen anderen? Hoe worden zij succesvoller, gelukkiger, betere ouders, spelers, vrienden ... dankzij technologie (die toevallig bij MediaMarkt ook te koop is)?". De stukken over het ontbijt en balans (p 28 en 33) zouden daar bijvoorbeeld van kunnen profiteren. Dat maakt het ook zo vreemd om in het midden van het blad (p 82) een op zich staand stuk over een topchef aan te treffen, dat helemaal de menselijke kant opgaat..

De fotografie leunt sterk op stockfoto's en materiaal dat ter beschikking gesteld wordt door de merken (en vermoedelijk wordt ook voor flink wat teksten geknipt & geplakt), zonder dat het echt goedkoop aandoet. Ok, het is misschien (net) niet de kwaliteit van een fotoshoot in Stuff, maar het verschil is voor gewone consumenten (te) klein, en het is nog steeds een gratis blad, niet ?

Conclusie

Als je ambitie hebt om de markt voor media die zich richten op liefhebbers van gadgets en nieuwe technologie uit te breiden, dan is Mediazine een mooi tijdschrift.

Als je daarentegen een relatie met je klanten wil opbouwen, technologie een plaats in hun leven wil geven en zo effectief een rol in het 'oriëntatiemoment' wil spelen, dan is er nog wel wat werk. Misschien iets minder hype en iets meer een menselijke invalshoek ? Voor de kosten moet je het niet laten, je kan al wel wat pagina's laten vallen vooraleer het blad aan waarde verliest.

0 reacties: