30 jaar radio Benelux

Radio Benelux uit Paal-Beringen bestaat dinsdag 30 jaar. Ik mag Benelux dan een beetje uit het oog verloren zijn, omgekeerd is het best leuk om in de gallerij van bekende ex-medewerkers opgenomen te worden. (Dank je Hans)

Een korte wandeling doorheen 'Memory Lane'. Ik was 17, de hits van het moment waren Promised you a miracle van Simple Minds (nummer 1289 in de platencollectie van Benelux, nummers die je als presentator van de maandageditie van het verzoekplatenprogramma 'Schijven na Vijven' snel leerde memoriseren, want het was toch een eindje lopen van de studio naar de ketelruimte waar de platen stonden :-) en Lenny van de Buggles (Trevor Horn!).

En zoals dat voor ongeveer iedereen uit die tijd geldde : het was een heel plezierige leerschool. Je leerde veel doen met relatief weinig middelen en omgaan met de directe feedback van de luisteraars van zo'n laagdrempelig medium. Ervaring die later de deuren zou openen voor Radio Sinjaal in Leuven en nog later voor HitFM Noordzee in Hasselt. Plaatsen waar ik veel leerde over media management, waar ik de interesse kreeg - en de nodige ervaring opdeed - in marktonderzoek en marketing voor media. Waar ik me verdiepte in automatisering en de kans kreeg om verschillende opleidingen in de VS te gaan volgen. Waar je de interviewvaardigheden (luisteren!) en presentatievaardigheden (spreken!) opdeed die me vandaag nog elke dag van pas komen. Veel is ginds begonnen, daar aan de Galgestraat 8.

Beroepshalve kom ik nog vaak (ex)radiomakers tegen, en allemaal spreken ze over de microbe. Radio beschouw ik voor mezelf als een afgesloten hoofdstuk (hoewel ik me bij de start van Antwerpen 1, het opstapje in de groep naar Nostalgie, nog eens helemaal gegeven heb) heb ik gelukkig die passie ook in andere media projecten kunnen terugvinden.

Zo is de cirkel bijna rond, want je moet geen 'media watcher' zijn om te beseffen dat media - dankzij internet, facebook en andere - opnieuw veel laagdrempeliger geworden zijn. Dat passie een voorwaarde is om met media mensen te kunnen bezielen. En dat de veranderingen die zich onvermijdelijk in onze zakenmodellen gaan voordoen, ons dwingen veel creatiever te worden met minder middelen.

Laten we volgende week - op zaterdag is er een reünie - eens horen hoe het met al de anderen in die al die jaren vergaan is.

0 reacties: