Twitter heeft sinds kort een blog voor mediamensen met ideeën over hoe je twitter kan inzetten om programma's, kranten en tijdschriften te promoten. Wat vind je hier : suggesties, beste praktijken en handige tips, zoals (verwijzingen naar) tips voor journalisten om het waarheidsgehalte van een 'tweet' te achterhalen.
Onder het kopje 'case studies' vind je er voorlopig nog maar één, die van het kabelkanaal Oxygen dat een interessant experiment opzette bij de lancering van het vierde seizoen van 'Bad Girls Club'.
Oxygen profiteerde maximaal van het tijdsverschil tussen Oost en Westkust - de VS omvatten immers een drietal tijdszones. Een klassiek opzet van testmarkt en controlegroep. Het programma dat aan de Oostkust uitgezonden werd, kreeg een nieuw programma mee ('Oxygen Live') waarin leden van de 'cast' de conversatie aangingen met hun publiek, het programma aan de Westkust in eerste instantie niet.
De kijkcijfers aan de Oostkust lagen +92% hoger dan in seizoen 3, die aan de Westkust +14%. Toen 'Oxygen Live' ook ingevoerd werd aan de Westkust, kreeg ook hier het aantal kijkers t.o.v. het vorige seizoen een flinke duw in de rug (+56%). Het verschil in de doelgroep vrouwen 18-49 was nog extremer. Lees de casestudy hier.
UPDATE 14/4:
Liveblog MIPV (Cannes) over sociale media als aanjager voor klassieke media
Ook de Belgische krant De Morgen bracht vandaag een stukje over MIPTV
(Chloe Madden) ... ook omdat Twitter nu ... manier is waarop veel mensen ontdekken wat ze willen bekijken...Ook bij Facebook zijn ze ervan overtuigd dat beide media elkaar kunnen versterken (Stephen Haines) ...Facebook werkte al samen met onder meer CNN en het Britse Channel 4 om na te gaan wat het effect van een goede Facebookpagina kan zijn. Twitter experimenteerde onder meer tijdens de Video Music Awards van MTV, waar de miljoen tweets over de show onmiddellijk gevisualiseerd werden op basis van populariteit... In Spanje loopt sinds eind maart op de digitale zender Veo7 een discussieprogramma dat alleen met Twitter werkt.
VERWANT:
UPDATE 4/7: een interessante infografiek over de relatie tussen online buzz en kijkcijfers bij Mashable
0 reacties:
Een reactie posten