Mannenbladen: de op- en neergang

Dave Itzkoff, de man die de Amerikaanse Maxim van een verspreiding van 1 miljoen exemplaren optilde tot 2.5 miljoen exemplaren, beschrijft zijn succesformule voor een mannenblad /magazine :

  • 3 'babes' reportages, met schaarsgeklede modellen van wisselende bekendheid.
  • 1 seks advies column, met opnieuw foto's van schaarsgeklede modellen
  • 1 'how-to' artikel met stap-voor-stap instructies om wat te doen wanneer je je in een onmogelijke situatie bevindt (zoals: je wordt gegijzeld door terroristen)
  • 1 reportage over een waar gebeurde misdaad, een reportage die meestal wel goed uitgewerkt en geschreven is (maar nooit langer dan 1500 woorden, wat het maximum is voor elk stuk)
  • 1 stuk met humoristische one-liners, ook vergezeld van beelden van schaarsgeklede modellen.
  • mini artikelen ('McNugget sized'), die de vlotte babbel en grollen van een jonge vrijgezel vatten.
De oplage en verspreiding van mannenbladen in de VS en VK lopen sterk achteruit. Waar is het dan - volgens Itzkoff - misgegaan?
  • de formule heeft zich nooit echt vernieuwd en is uitgemelkt
  • de uitdagende titels op voorpagina en boven artikelen werden niet altijd in de tekst waargemaakt, net zoals de foto's veel suggereerden maar nooit toonden. En zelfs in Hollywood vind je niet voor elk van de 12 maanden een celebrities die voor je blad wil poseren.
  • er is nooit naar lezers en hun verzuchtingen geluisterd
Itzkoff wordt ook gerefereerd in 'the rise and fall of men's magazines' in het augustusnummer van Radar, wat op zijn beurt de inspiratie lijkt te vormen voor het artikel rond mannenbladen dat vorige vrijdag in de Media rubriek van De Morgen (B) verscheen.

In De Morgen (B) komen de makers van Ché, P-magazine, Gentlemen en Feeling Men aan het woord. Eén richting die mannenbladen meer en meer lijken uit te gaan is die van verbreding naar een lifestyleblad.

Verwant:
The Daily Sport, een Engelse 'mannen' krant(*), heeft voor het eerst een vrouwelijke hoofdredacteur. De formule van The Daily Sport kan nog kernachtiger samengevat worden: mannen houden er van te kijken naar aantrekkelijke vrouwen, dus voert hoofdredacteur Pam McVitie een 'nipple count' uit (nooit minder dan 26 per editie). Verder stelt McVitie:
(*) “Our readers are blokes that like a beer and a laugh, and fancy Cheryl Cole. They like to talk about sex and enjoy looking at pictures of women with big boobs. They don’t really care about politics unless it directly affects them. There are plenty of papers that do serious news and they do it very well, but it’s not who we are. We will never be a paper that puts miserable stories on the front page. "

0 reacties: