Amerikaanse, Britse en Nederlandse magazine makers kiezen dezer dagen de covers van het jaar. Voorpagina's die én artistiek er uit springen, én goed verkopen. Een goede cover heeft namelijk "stopping power", en weet de blik van lezers in het losse verkooppunt te vangen.
Dat bracht het NRC (NL) tot een interview met art director Hans Wolf (met zelf 1000 tot 1500 voorpagina's op de teller, voor ondermeer Ouders van Nu, Margriet, Panorama en Marie-Claire). Wolf ziet volgende vuistregels voor de perfecte cover:
Er is een wet dat er mensen op moeten staan, ogen die je aankijken. Niet voor niks staat bij bladen als Margriet of Libelle negen van de tien keer een vrouw op de buitenkant. Naarmate de oplage hoger is, gaat die wet vaker op: een goede cover kan 30.000 verkochte exemplaren schelen. De actualiteit speelt een rol, maar ook het publiek dat je wil bereiken
Mario Garcia somt 5 elementen van magazine covers op doen verkopen:
- echte inhoud op de cover: liever één à twee volle zinnen dan trefwoorden
- nummers: breng de pagina aanduiding al op de cover
- werk met iconen: eenvoudige, maar grootse beelden
- verras
- efficiëntie: zorg dat je lezers meteen terugvinden wat hen interesseert
Bekijk hier de winnende Amerikaanse covers (met het verhaal achter elke voorpagina) . De winnaars van vorig jaar vind je hier. De sterkste covers van de afgelopen 40 jaar staan bij de ASME, The American Society of Magazine Editors.
Essentiële informatie over het ontwerpen van covers vind je bij
- Crafting covers that sell
- Designing magazine covers that sell
- Forbes: de best verkopende celebrities (UPDATE 13/10)
UPDATE 27/10: De mooiste covers van Nederland (2008), bij mediafacts
Trefwoorden: layout kranten, layout magazine, grafisch ontwerp, opmaak pagina's
0 reacties:
Een reactie posten