Operatie Blink

Hoe verhoog je het aantal nieuwe abonnees, verklein je het aantal opzeggers en verjong je ook nog eens het lezersprofiel van bladen als Libelle en Margriet?

Libelle (NL) slaagde daarin - geholpen door een extra jaarlijkse investering van €2mio - dankzij project 'Blink'

Hoofdredacteur Franska Stuy noemt Libelle in Trouw (NL) het massablad voor 'normale vrouwen' met 'normale waarden en normen'. Geen keurslijf, (en dus ook geen ijklezer), wel gezelligheid. 'Mee met de tijdsgeest', zegt Stuy, 'We moesten vooral niet voorop lopen', zei een vroegere hoofdredacteur.

Libelle dankt haar succes aan 'echtheid' zegt Stuy in 'Identity Matters' : "oprecht zijn, begrip hebben en medeleven." Bij Libelle worden daarbij dezelfde problemen en dingen behandeld als andere vrouwen in Nederland die meemaken. Om toch anders te zijn dan andere bladen zet Libelle daarbij in op een heel goede inhoud en vernieuwde vormen. Dat betekent niet alleen vernieuwing van de artdirection, fotografie en vormgeving, ook inhoudelijk wordt geprobeerd steeds sterkere onderwerpen neer te zetten. Er is zelfs een online redactiesoap.

Naast de restyling werd ondermeer het papier dikker & witter, het tijdschrift kreeg meer pagina's (+24) en ook de cover werd zwaarder uitgevoerd, er kwamen imago campagnes en ook de website werd flink uitgebreid

Was de gemiddelde lezer in 2005 nog 47 jaar oud, in 2008 was dat nog maar 43.
De waardering ging van 7.4 op 10 naar 7.8
Ondanks die investering, verbeterde ook het rendement : de verkoopprijs van het blad werd gevoelig verhoogd, de advertentie inkomsten stegen met +14% over 2008 (wat heel erg goed is, de kredietcrisis maakte eind '08 al de eerste slachtoffers, en de reclame inkomsten van magazines lopen overal in de wereld structureel achteruit)

Kijk voor detailgegevens over profiel, opzeggers, instroom, top of mind bekendheid en unieke bezoekers van de website naar deze presentatie die vorig jaar tijdens de Media Parade bij Sanoma Nederland gegeven werd.

0 reacties: