Voornaammerken in media

Tilak (Broederlijk delen (B)) is nieuw in de een reeks tijdschriften onder een voornaammerk. Het zal ook niet de laatste zijn, want voornaammerken zijn een trend in media (hoewel niet alles een succes wordt, zie Jean-Marie)

Het succes is niet toevallig, schrijft de Merkplaats

Een voornaam als merknaam suggereert een zekere vertrouwdheid en nabijheid ...
En al bestaan de bladtitels Margriet, Marie Claire en Tina al langer, in de tijdschriftenbusiness verspreidt de voornaamtrend zich als een veenbrand. Het lijkt of de laatste twee jaar geen nieuw tijdschrift meer wordt gelanceerd dat níet als titel een voornaam heeft. De meeste titels refereren aan een bestaande persoon: Linda, Jackie (glossy vernoemd naar Jackie Onassis) ...

Op 5 september 2007 liet Wim Visterin in De Tijd (B) al een aantal deskundigen aan het woord

'Het individu is belangrijker dan ooit. Mensen schrijven hun eigen blog, engageren zich online in sociale netwerken en hebben dankzij het internet een wereldwijd bereik. Iedereen is een merk, iedereen kan een signaalfunctie hebben voor anderen', zegt Michèle Mees van het adviesbureau The House of Marketing .

Toch is er volgens haar meer aan de hand dan enkel de opmars van het individu. 'Bedrijven, en dus ook hun merken, staan onder druk om eerlijk en open te communiceren. Mensen vragen meer dan ooit een persoonlijke behandeling. Ze willen niet als een nummer behandeld worden. Het gebruik van een voornaam als merk helpt de afstand tot de klant te verkleinen.' Een sector waar in ons land het fenomeen erg voelbaar blijkt, is de bladenmarkt. Met titels als Milo of Nina lijkt het wel alsof elk nieuw tijdschrift een voornaam krijgt.

0 reacties: