Verslavende nieuwssites: online rollen voor traditionele media

Bart De Waele van Netlash was vanochtend (letterlijk tussen de koffiekoeken) de gast van het management comité van Concentra Media, met een ogen-openende & presentatietechnisch zeer sterk gebrachte visie over media in het nieuwe decennium.



Hoe graag je dat als mediabedrijf ook anders zou willen, uiteindelijk is een nieuwssite niet meer of minder dan een website, waarvoor de principes van verslavende websites evenzeer opgaan. En dat betekent dat we nog wel wat werk hebben. Maar misschien dat we jullie niet al te ver in 2010 daar nog mee kunnen verrassen.

De media toekomst zal er mogelijk een zijn van keuzes (in de diepte of in de breedte), van nieuwe vormen van content die 'het artikel' overstijgen (infographics & apps), van distributie (niet als broadcaster, maar als onderdeel van een groter netwerk), van curation en van realtime.

Internetjongens en meisjes hebben vertellen graag dat traditionele mediabedrijven 'verdoemd' zijn. Deze ontbijtsessie opende de ogen omdat het niet alleen 'verteld' werd, maar ook 'bewezen' werd en er een doordachte visie op de toekomst gepresenteerd werd. Al is dat bewijs dan anecdotisch als "geen personeelsadvertenties meer voor iemand die via zijn twitter netwerk vaag laat doorschermeren dat er misschien een projectmanager gezocht wordt en meteen 25 sollicitaties binnenkrijgt ...". En ook Bart De Waele heeft uiteraard geen kristallen bol, maar een en ander is relatief snel af te toesten met enkele kleine experimentjes. Wat ons bij het 'speedboat issue' brengt.

Ok, traditionele mediabedrijven bewegen zich met de loomheid (maar ook stabiliteit) van een tanker. Online zijn we - en zullen we nog meer - speedboatjes aan het/moeten uitzetten. Maar dat hebben we al eerder gedaan (bv. Metro) en dat zouden we dus nog aan moeten kunnen.

Presentaties van Bart De Waele / Netlash kan je inkijken bij slideshare, Bart is ook volgbaar op twitter.