Elk medium krijgt de lezers, kijkers ... die hetverdient, en inhoudsanalyses kunnen een bijzonder interessant hulpmiddel zijn om te verklaren waarom wie waarom welke consumenten krijgt.
Zo kwamen deze UvA studenten nieuwe-media een mogelijke misafstemming op het spoor tussen lezers van het Reformatorisch Dagblad (NL) (de doelgroep beschrijving vind je hier) en het aanbod in de krant. Lezers van het Reformatorisch Dagblad zijn vaker "media-kluizenaars", die over het algemeen minder intensief en een kleiner aantal media consumeren. Dan is de grote aandacht voor nieuws over de nieuwe media (in lijn met dagbladen met een meer multimediale consumenten) en de plaatsing (van alle dagbladen het meest op de voorpagina) opmerkelijk. Ok, dat je Reformatorisch Dagblad leest betekent niet noodzakelijk dat je niet op de hoogte wil zijn van nieuwe technologie ontwikkelingen, maar dit is misschien uit de pas.
Waar Reformatorisch Dagblad het woord 'games' schuwt, is het de belangrijkste tag bij de gratis dagbladen. Zo lijkt berichtgeving over nieuwe media breder maar ook degelijker (en ook vaker zelf geschreven) in De Pers (NL) te verschijnen, tegen een meer op triggerwoorden (porno !) georiënteerde benadering bij Spits (NL) en een meer op de actualiteit geënte benadering bij Metro (NL). Bij deze twee laatsten ligt het aantal berichten van persbureaus ook hoger.
Labels: kranten
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten