Ik vertel graag dat mensenlijk gedrag niet verandert, en dat nieuwe media dat gedrag alleen maar op een andere faciliteren. Om maar een voorbeeldje te geven : doorheen de hele menselijke geschiedenis hebben mensen het aan-gemaakt, uit-gemaakt, elkaar gepest ... enz Alleen heeft sms de drempel wel heel erg verlaagd. Cyberpesten is niet dus niet nieuw, het pesten als bestaand menselijk gedrag wordt alleen wel heel erg makkelijk gemaakt... Vroeger schreef je een briefje voor je eerste vriendinnetje (met het risico dat het onderschept werd), vandaag stuur je een sms. Een vijfde van de Amerikaanse tieners stuurt elkaar wel (bijna) naakfoto's.
Dus als je wil weten of een 'nieuwe-media-dienst' een succes wordt, hoef je enkel na te gaan hoe die 'nieuwe-media-dienst' bestaand gedrag faciliteert. En je niet blind te staren op wat de techniek allemaal kan.
Daarom geloof ik niet dat sociale netwerken ons leiden naar een dappere, nieuwe altruïstische wereld waarin iedereen voor iedereen openstaat, iedereen elkaar begrijpt ... zoals sommige trendwatchers denken te kunnen afleiden uit het gedrag van deze 'nieuwe' generatie.
Dus trok deze studie wel mijn aandacht. Wie berichten plaatst op wikipedia of youtube doet dat eerder om aandacht te trekken dan uit altruïstische motieven. Wikipedianen lijken eerder introvert, nukkig en kortzichtig te zijn, en een stukje compensatie te zoeken voor hun (al dan niet ingebeelde) miskenning in de 'echte wereld'.
Dat is relevanter dan het lijkt, want vele sociaal-netwerk initiatieven van traditionele (en ook nieuwe) bedrijven raken moeilijk van de grond. Zo kreeg ik vorige week nog een mailtje dat loopschoenenfabrikant Asics haar social-networking site opdoekte waar lopers en wandelaars hun routes op konden plaatsen, een loopmakker konden vinden enz... En ook op veel digitale dorpspleinen blijft het eerder stil.
De clou is 'beloning': de beloning zit hem niet in het 'doen'. Er is alleen een beloning als iemands bijdrage ook voldoende breed erkend wordt. Zoals in gratis krant Metro in Zweden die elke week een aantal berichten van haar blogging platform oppikt in de papieren krant.
Zo, blog zit er op, nu terug naar de 'echte wereld' :-)
Labels: user generated content
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten