Medium op de testbank: Vitaya magazine (B)

De Belgische tak van het mediabedrijf Sanoma worstelt al jaren met het concept van haar 'gezonde-lifestyle' blad. Fit en Gezond werd in 2001 gerestyled tot Evita, dat nu in 2009 de fakkel moet overdragen aan Vitaya Magazine, naar de lifestyle tv zender.

Wat moet Vitaya magazine worden en waarin verschilt het van Evita ? Laten we beginnen met een aantal quotes van Sandra De Preter (Sanoma), Yvette Mignolet (Vitaya) en Ann De Tremerie (hoofdredacteur Vitaya Magazine) in de Belgische kranten:

een praktisch maandblad boordevol tips en trucs van bekende coaches». Het maandblad is dan ook geen doorslagje van de tv-zender, maar wil een persoonlijk handboek zijn, vol tips, lijstjes, nota's en stappenplannen.

een handboek voor de actieve, no-nonsense vrouw.

"Via een marktonderzoek hebben we gepeild naar de behoeften van de moderne vrouw", … "Ze combineert een job met een gezin, ze is partner, moeder, vriendin en collega. De antwoorden waren samen te vatten met: geef ons tips, tips en tips."

Vitaya Magazine doet beroep op een aantal coaches. Die coaches zijn onder meer de chefs Nigella Lawson, Wouter Keersmaekers en Geert Van Der Bruggen, interieurexperte Debbie Travis, het stijlduo Trinny & Susannah, kinderpsychologe Katrien Manderveld, fysicus Lieven Scheire, atlete Kim Gevaert, en natuurlijk de onvermijdelijke Rik Torfs.

Een lifestyle magazine de naam Vitaya meegeven, is een goede zet. In het gevecht om de aandacht van de media consument heb je met bekendheid een grotere kans om boven de waarnemingsdrempel uit te komen. Met de energie die nodig is om te decoderen voor wat en wie het blad staat, springen consumenten erg efficiënt om, met de naam Vitaya neem je moeiteloos de eerste horde.

De verschillen tussen Evita en Vitaya magazine zijn beperkt. Dat is niet onlogisch, want bestaande lezers kunnen nog enkele maanden het blad onder de kop Evita kopen. Als ik het oktober nummer van Evita vergelijk met het januari nummer van Vitaya Magazine / Evita, dan zijn de belangrijkste verschillen:

  • de coaches zijn inderdaad iets nadrukkelijker aanwezig, hoewel hun expertise niet altijd even sterk onderbouwd wordt. Vaak is het verschil niet meer dan een ander bijschrift onder de foto. Wel nieuw zijn de 'coaches' die je ook op tv ziet, alleen is het jammer dat ze zo weinig 'magazine-like' overkomen (smile :-)
  • Het aantal lijstjes en tips is ongeveer verdubbeld (geteld !). Dat is sterk. Toch denk ik dat er nog heel wat kansen zijn om de lijstjes en tips grafisch nog sterker uit de hoek te laten komen (Neem bv. het Wellness op pagina 71. Als niet-lezers, al is het maar opppervlakkig, het blad doorlopen, is dat wat je wil dat blijft hangen. En ik weet niet of de formule nu krachtig genoeg is.
  • De grootste nieuwigheid is het consequent toepassen van de 'make-over' formule, niet toevallig een typisch tv format. Leuk gevonden.
Toch overtuigt het blad niet helemaal. De hamvraag bij elk medium is altijd: "kan dit item, met deze invalshoek, alleen in dit blad op dit moment staan?" En dan is het antwoord vaak "neen". De voor/na reportage (mega-make-over!) over kapsels kon zo uit de Flair komen, om maar een voorbeeld te geven. Idem voor de mode mega-make-over (p. 44) . Als je naar leeftijd, stijl en gesuggereerde beroepspositie kijkt wijkt dat sterk af van de vroegere formule (en sowieso trekken maandbladen eerder hoger opgeleide lezeressen in de hogere sociale groepen aan).

Misschien een poging tot doelgroepverbreding (of een afstemming op het Vitaya profiel), maar moeilijk te rijmen met (quote) "de actieve no-nonsense vrouw", moeilijk te rijmen met de "romantisch roze" reportage vanaf pagina 50... enz. Of het nu over koken gaat, of je vult de psychologische test in, de "actieve no-nonsense vrouw" is afwezig. Ze is al wat meer aanwezig in het artikel "De 7 eetvalkuilen" op pagina 103. Helaas zonder foto, wat maakt dat als je opnieuw de test doet van oppervlakkig het blad te doorlopen en je op basis van eerste indrukken probeert een lezersprofiel op het blad te plakken, je toch niet noodzakelijk lijkt uit te komen waar de uitgever naar toe lijkt te willen.

Maar als altijd heeft de markt altijd gelijk, laten we dus over enkele maanden opnieuw naar Vitaya magazine kijken.

0 reacties: