Nabijheid en Media

Om nog even verder te borduren op het thema "nabijheid" van donderdag, deze - bijna twintig jaar - oude slide van de Amerikaanse uitgever Gannett.



Gannet realiseerde zich toen al dat relevantie in belangrijke mate bepaald wordt door persoonlijke interesses.

De 'Daily Me' waarvan we allemaal dromen, heeft misschien minder te maken met onderwerpen, en meer met met het 'me', en de vele schillen daarrond.

Bij 'personalisatie' denken we vaak meteen aan rubrieken, omdat we als 'producent' van nieuws, ook in rubrieken ('buitenland', 'economie', 'sport', ...) georganiseerd zijn. Eén van de verraderlijkste dingen die je in onderzoek kan doen is mensen in hun mediagedrag bevragen naar rubrieken. Want doorgaans hebben die resultaten weinig verband met het leesgedrag van individuele stukken.

Die 'Daily Me', als bode van mij en mijn omgeving is zich aan het realiseren. Die binnenste schillen, dat zijn vandaag je berichtenfeeds in Facebook. (LEES OOK: tussenstap naar de Daily Me). En naarmate mensen meer 'algemeen nieuws' delen via Facebook en social networking sites, raken ook steeds meer verderliggende schillen in je 'wall' geïntegreerd.

Als 'traditionele media' is het juist onze uitdaging om dat proces om te keren. Toen The Huffington Post het aanmeldingssysteem van Facebook implementeerde (Facebook Connect), ging alle aandacht naar hoe content van The Huffington Post op Facebook hergebruikt kon worden. Veel minder aandacht ging er naar de stroom in de omgekeerde richting : een gebruiker die inlogt op The Huffington Post met zijn Facebook login, kan van op de Post berichten van zijn vrienden volgen. Weliswaar zit die feed wat in een hoekje gedrumd, maar het kan.
Wat je doet dromen van een meer naadloze integratie in de content van mediabedrijven, iets waar de gepersonaliseerde babykrant waar ik het donderdag over had, eigenlijk een mooi prototype van zou kunnen zijn.

Een 'Daily Me' zal dus

  • 'social' zijn
  • een vorm van aggregatie zijn, maar rekening houden met mijn vroeger lees- en zoekgedrag (living stories, collaborative filtering, timeless news, behavioural targetting)
  • nieuws bevatten dat én onverwacht, én impact voor mij heeft én nabij is.
De eerste twee punten zijn werk voor computeralgortimes, het laatste is mensenwerk, is redactiewerk. De lat is alleen net weer iets hoger komen te liggen.

De 'sociale dimensie' zal overigens een steeds belangrijker rol gaan spelen, ook voor search en aggregatoren. Dus is het niet zo verbazingwekkend dat Google ook hier in pole position speelt.

0 reacties: