Medium op de testbank: Gazet van Antwerpen in een nieuw kleedje

Het Spaanse bureau Cases i Associats (Barcelona) tekende voor de nieuwe layout die Gazet Van Antwerpen vorige zaterdag introduceerde.

Design is een kwestie van smaak, en smaken verschillen. Toch zijn er twee min of meer objectieve kriteria die je kan aanhouden in het beoordelen van een layout.

  1. Een goede layout gidst lezers doorheen krant, pagina's en artikels en maximaliseert de kans dat dat stuk of onderdeel van een stuk dat relevant is voor een lezer, ook gevonden wordt
  2. Een goede layout ondersteunt en verstevigt de identiteit van een krant of tijdschrift.

De nieuwe layout faciliteert zowel scanners, skimmers als lezers en beantwoordt dus zeker aan het eerste criterium. Cijfers, standpunten en confrontaties die anders in een lineraire tekst ondergesneeuwd raken, worden nu opvallend uitgelicht, wat veel meer ingangen geeft aan artikels en pagina's. Alleen is dat natuurlijk niet alleen een verdienste van layout, maar veel meer van een goed ingespeelde redactie. De beste layout van de wereld kan geen onduidelijke titels redden, wat bv. zaterdag het geval was. Vandaag is het dinsdag en zie je de vooruitgang die geboekt is, zowel in rust op de pagina als in kracht van titels en tussenkoppen.

Cirkels vormen het grafische element dat de aandacht moet trekken, maar ook een visuele eenheid en lijn in de krant moet brengen. Dat het kleurenpallet op Rubens geïnspireerd is, is niet alleen een leuk gimmick, het geeft ook een uniek, niet na te bootsen stukje karakter aan de krant.





Wat ons bij identiteit, het tweede criterium brengt. De grote meerderheid van de mensheid houdt niet van verandering, en het lezerspubliek van Gazet van Antwerpen al helemaal niet. Het is een ouder, traditioneel publiek, met vaste gewoontes waarvoor de krant een stukje vastigheid is in een snel veranderende wereld. Dat gegeven leidt natuurlijk niet meteen tot instroom van nieuwe lezers en kopers, wat de dalende verkoopcijfers van de krant verklaart.

Het is dus erg moedig van redactie en management om het roer volledig om te gooien, op zoek naar nieuwe lezers, maar het risico op het afhaken van traditionele lezers is ook niet onbestaande. Met deze layout positioneert de krant zich als moderne krant, voor actieve lezers met een meer dan gemiddelde opleiding en een druk leven, niet voor oudere, vaak niet-beroepsactieve lezers met een eerder lagere opleiding en veel tijd, die ze al "snuffelend" in de krant doorbrengen. Eigenlijk stapt de krant hier zonder het te beseffen over één van de nieuwe breuklijnen in de samenleving. In het beste geval leidt dit tot een stukje identiteitsverlies, in het slechtste geval voelen lezers zich verraden, wat een aantal gefrustreerde reacties op de website van de krant verklaart.

"Dit is mijn ding niet" (lezersreactie op gva.be)

Reacties die in belangrijke mate ook uitgelokt werden door het verdwijnen van de uienstructuur van de krant, waarin uitneembare katernen in elkaar geschoven worden (wat bij de introductie ook al voor herrie zorgde, maar je ziet, alles went). Maandagavond gingen 10 van de 22 reacties in de commentaarsectie over de niet langer uitneembare katernen. Een beweging die de Engelse kwaliteitskrant The Times overigens binnenkort zal overdoen.

Moedig, maar gevaarlijk. Laten we over een jaar kijken of de instroom de mogelijke uitstroom heeft kunnen compenseren of overtreffen.

UPDATE 15/2:

Die andere kranten guru, Mario Garcia, denkt dat lezers na een restyling, met de nooit te vermijden negatieve reacties, tot 4 weken nodig hebben om te wennen, en dat je na een half jaar resultaten in verkoop mag verwachten. En dat ook design zich naar recessies te schikken heeft, lees je in deze post.

0 reacties: