Nieuw zakenmodel Newsweek

Weinig mediabedrijven innoveren zo drastisch hun zakenmodel in crisistijd als het Amerikaanse Newsweek. Straks meer, eerst even stilstaan bij de vraag "Wat is een business model?"

Toevallig viel deze week in een gesprek met Trui Lancriet van Sanoma (B) de naam van Vlerick professor Marion Debruyne, gespecialiseerd in business model innnovation. Debruyne bouwt een "zakemodel" op drie pijlers:

  • Wat ziet de eindklant, welke 'waarde' creëren we voor hem
  • Hoe maken en brengen we ons product of dienst naar die eindklant
  • Hoe verdienen we er geld aan?
Met dat model voor ogen is het geen toeval dat de gratis kranten Metro (B/NL) en Spits (NL) vaak als voorbeelden van business model innovation mogen opdraven in presentaties van Debruyne.

Newsweek zet in op alle drie de pijlers van dit model:

(Maken/Brengen) De oplage gaat bewust en drastisch omlaag. Op ongeveer 1 jaar tijd zal de oplage van Newsweek halveren. Het blad wil eigenlijk enkel haar meest interessante kerndoelgroep overhouden. Dat snijdt uiteraard flink in druk en distributiekosten.

(Wat ziet de klant) Meer fotografie, dikker papier (wat uiteraard aan een kost komt), layout technisch meer ruimte en minder "een zee van woorden". De positionering van het blad verandert, al was het maar onder druk van de veranderende rol van media

From their invention, newsweeklies have been under assault by quicker media, forcing them to ease away from the “what,” toward the “how” and “why,” and more recently, to “here’s what to do about it.” Editorially, Newsweek’s plan calls for moving in the direction it was already headed — toward not just analysis and commentary, but an opinionated, prescriptive or offbeat take on events.

Die insteek wordt vertaald in een magazine dat in 4 onderdelen komt : (1) korte nieuwsstukjes, (2) columns en opinies, (3) langere leesstukken en (4) cultuur. Achteraan komt er een "Bluffer's guide", een grafisch item dat lezers in een oogopslag expert moet maken over een actueel onderwerp.

(Monetisatie) Een Newsweek abonnee betaalt vandaag gemiddeld slechts 25 US$ (10% van wat hij betaalt zou hebben moest hij het blad elke week aan de kiosk gekocht hebben). Dat moet omhoog naar 50$, en het blad hoopt dat te bereiken door zich nog enkel op haar meest trouwe kerndoelgroep te richten. Het geven aan grote kortingen aan nieuwe abonnees, enkel met als doel de oplage op peil te houden, behoort definitief tot het verleden. Dat maakt ook dat het blad kan snijden in de kosten voor marketing en klantenservice, wat opnieuw de pijler 'maken/brengen' versterkt.

De verbetering van het profiel dat hier uit moet komen, moet Newsweek ook een sterkere positionering op de advertentiemarkt geven, met een hogere "kost per duizend". Hoewel dat laatste nog af te wachten valt : Newsweek is niet alleen in zijn niche, en adverteerders in de sectoren luxe en auto hebben het op dit moment zelf ook niet onder de markt. Wat alvast één industry watchter tot de conclusie brengt

"Will it work ? Wait and see ?"

Overigens hoef je niet naar de Verenigde Staten voor voorbeelden van media die zichzelf drastisch heruitvinden. Roularta doet een gelijkaardige oefening met het lifestyle mgazine Steps. De distributie huis-aan-huis en via displays verdwijnt, het tijdschrift wordt nu mee met gratis krant De Zondag verspreid. Ook hier zie je hoe in druk en distributiekosten gesneden wordt. Ook hier zie je een upgrade van krantenpapier naar glossy papier. Ook inhoudelijk wordt er bijgestuurd, de bladformule wordt opgebouwd rond de pijlers lifestyle, entertainment, city guide en emotie.

LEES OOK DEZE OPINIES: 'Redesign Newsweek' bij de Financial Times en 'het einde van Newsweek' volgens de Wall Street Journal . Editors Weblog vindt dat Newsweek te krampachtig probeert The Economist te zijn. En dan is er nog de opinie van Alan Webber, mede oprichter van FastCompany, die een pleidooi houdt voor differentiatie : in welke business zit je eigenlijk ?

Onderwerp: media en business model innovation, zakenmodel innovatie

0 reacties: