Radio en innovatie: JoeFM doet zijn Job

Dinsdag naar "the secrets of predictable innovation" (Door Tony Ulwick van Strategyn) geweest op de High Tech Campus in Eindhoven (wat op zich al een belevenis is).

Zijn vertrekpunt heeft Ulwick geleend bij die andere grote innovatie guru, Clayton Christensen: producten en diensten moeten 'jobs' vervullen voor hun klanten. Hoe hij dat ontwikkelt, is dan weer veel kwantitatiever uitgewerkt dan bij Christensen.

Welke 'jobs' moeten en kunnen media voor hun kijkers, lezers en luisteraars vervullen? Voor de Amerikaanse kranten heeft Christensen enkele jaren terug de te vervullen jobs uitgewerkt (Newspaper Next Report, externe link, pdf) en daaraan een stuk productontwikkeling (Making the leap beyond newspaper companies, externe link, pdf) gekoppeld.

Dezelfde vraag over te vervullen jobs stelde ik mezelf toen ik woensdag Joe FM (de remake van 4FM) hoorde.

Belangrijke 'jobs' voor radio zijn

  • informatie (nieuws, weer, verkeer...)
  • tijdmanagement (als ik de verkeersinfo van 8:30 hoor weet ik dat ik moet vertrekken...)
  • mood management
  • ...
Laten we even bij dat 'mood management' stilstaan. Radio verdrijft ongemakkelijke stiltes (en ondervindt daarin concurrentie uit onverwachte hoeken, als gsm ...), helpt je je 'optimal level of stimulation' te bereiken (rustige muziek voor wie te geprikkeld is, opwindende muziek voor wie repetitieve taken moet uitvoeren), activeert die delen van geheugen waar de prettige jeugd- en vakantieherinneringen opgeslagen liggen .... (de USP van radio Nostalgie)

Je zou - en de muziekpsychologie dicteert dat - verwachten dat juist in Vlaanderen een radiostation met rustige adult contemporary goed zou kunnen scoren. Met 4FM bleek dat niet helemaal het geval te zijn, en VMMA gooit met Joe FM radicaal het roer om. De radio is positief, opwindend, gaat voor hits en verzoeknummers en wordt met de glimlach gemaakt (daarom moet je dus radiomakers rechtstaand laten presenteren...).

Op 1 juni 2004 was Paris Latino (Bandolero) één van de eerste nummers op Antwerpen 1, wat Erwin Deckers van VMMA er toe bracht een sms'je met "dikke schijf" te sturen aan Dirk Guldemont. Laten we even afwachten of de eerste wet van Ries & Trouts "22 immutable laws of marketing" nog steeds opgaat ("it's better to be first then to be better") maar toen ik Paris Latino eind vorige week op Joe hoorde, was dat voor mij een bevestiging dat Joe FM mogelijk de hele positionering van Nostalgie kan innemen.

De muziek is (homogeen) geselecteerd om op quasi elk moment de belofte van JoeFM ('the smile, the music') waar te maken. Het is nog wat vroeg om evaluatie van rotaties en variatie te maken (blijft het format fris ? En ook in opwindende radio hoor je af en toe een rustpauze in te bouwen, je kunt niet blijven trippen in je uppie), maar het station wordt met enthousiasme en vakkennis gemaakt. Het aantal actuele nummers is beperkt (durft vmma zichzelf geen concurrentie aandoen?) en sommige recurrents lijken verhoudingsgewijs snel te roteren. Een en ander klinkt dit weekend al een stuk genuanceerder. In ieder geval, als het gaat om de job van 'mood management' in te vullen, dan is Joe FM alvast 'goed bezig'

VERWANT:
Denk groot, de grote verzoekweek bij 4FM
Nostalgie, all summer long

0 reacties: