Amerikaanse nieuws media houden van Obama

In de marge van de Amerikaanse voorverkiezingen stelt zich de of de media aandacht die naar Obama gaat gerechtvaardigd is. Voorverkiezingen vormen een uitdaging voor magazines: "stel je het probleem voor dat je de foto van een kandidaat op de cover brengt, en dat de kandidaat net de week dat het nummer in de winkel ligt enkele voorverkiezingen verliest", zegt Newsweek’s John Meacham. Elders stelt hij dat “…media niet ideologisch maar conflictgedreven zijn…. Wij zitten in de "storytelling business, keer op keer hetzelfde verhaal vertellen, zou vervelend worden”. In ieder geval lijkt het verhaal achter de kandidaat invalshoeken te leveren voor tijdschriften in alle sectoren, zoals dit cover overzicht op folio.com bewijst.

Zelfs in Europa is er veel interesse voor de strijd tussen Obama en Clinton. Hoewel de uitslag voor ons niet meteen relevant is, is het toch een goed en spannend verhaal. Story telling toch ?

UPDATE 2/5: Dichter bij huis probeerde Corriere della Sera de Italiaanse verkiezingsuitslag te voorspellen door de magazinebijlage in split run uit te brengen: lezers konden kiezen uit vier covers met elk één van de kandidaten.

UPDATE 13/5: Photography Director Rob Haggart toont op zijn blog de opvallende gelijkenis tussen verschillende magazine covers met Obama op kop. En analyseert hoe dit kon gebeuren en geeft tips hoe dit te vermijden.

0 reacties: