Media bouwen: ijklezers Flair

Brecht Decaestecker, redacteur media bij De Morgen (B) en ex-student van de master journalistiek aan de Erasmus Hogeschool, interviewde vrijdag Mie van der Auwera, aankomend hoofdredacteur Flair en An Brouckmans, uittredend hoofdredacteur van Flair en nieuwbakken editorial manager maandbladen bij Sanoma

Dit artikel is een goudmijn voor wie het opstellen van een ijkpersoon voor een tijdschrift een hele uitdaging vindt.

(Brouckmans) “Lezeressen van Flair hebben honger naar het leven. Ze willen ontdekken en proeven. Taboes kennen ze nauwelijks. En ze hebben niet het gevoel dat ze gesetteld zijn, dat ze in een vast patroon terecht zijn gekomen. Ze hebben misschien keuzes gemaakt, maar dat betekent niet dat ze bij die keuzes moeten blijven ... (Van der Auwera) Onze redactrices zijn de verpersoonlijking van onze lezeressen: gewone vrouwen, intelligent en very open minded. Ze hebben een bepaalde joie de vivre. Ze lachen graag ... (Brouckmans) Ze zijn extravert en sociaal. Ze babbelen veel."


Wat verder in het artikel wordt gevraagd naar het verschil met Libelle
(Van der Auwera) "De overstap naar Libelle komt er eerder als je gesetteld bent, als je keuzes gemaakt hebt in je leven waarvan je weet dat ze definitief zijn."


Dat heeft ook inhoudelijke consequenties
(Brouckmans) "Seks en relaties zijn twee van de belangrijkste onderwerpen voor Flair. Logisch: onze doelgroep bestaat vooral uit vrouwen tussen 18 en 35. Die zitten in een fase waarin ze zoeken naar de man of vrouw in hun leven en alles wat daarbij komt kijken. Daarom brengt Flair die onderwerpen vaak en veel, maar onze lezeressen hebben er ook behoefte aan. En ja, we geven cadeautjes. We bieden vibrators en andere leuke speeltjes aan, maar dat past 100 procent bij het blad. (Van der Auwera) We geven ook portefeuilles en armbanden weg, maar wat onthoudt iedereen? De penisring....Wij komen er ook mee weg, omdat Flair alles bespreekbaar maakt. Dat moeten we af en toe in de verf zetten. Dat kan ook met een goed verhaal. Bijvoorbeeld: moeten mannen hun schaamhaar scheren? (Brouckmans) De dag dat je daarmee uitpakt, is het op tal van kantoren hét gespreksonderwerp. En geef toe: bekeken, gelezen en opgepikt worden, dat is toch wat elk medium wil?”


Niet in het artikel, maar uit mediaonderzoek (semiometrie) weten we dat de verschillen verder gaan. Ook interessant aan het artikel is dat de belangrijke media 'beloningen' die we in Uses & Gratifications vinden ook hier op evenwichtige wijze terugkomen: persoonlijke waarden worden gereflecteerd terwijl lezers toch deel uitmaken van een groter sociaal geheel, en er is een informatie- en ontspannings-functie

0 reacties: