Psyorg.com legt vandaag het verband tussen interesse in reality TV en het gebruiken van sociale netwerken. ("We're All Stars Now: Reality TV, Web 2.0 and Mediated Identities") Jongeren die vaak naar reality shows kijken, hebben een veel uitgebreider sociaal netwerk, zullen vaker foto's opladen enz... Ook opvallend is dat reality tv kijkers in verhouding veel meer "oppervlakkige" vriendschappen kennen, online vrienden die men in realiteit zelden of nooit ziet. De onderzoekers spreken dan ook graag van "mediated selfs", de persoonlijkheid zoals we die naar anderen toe projecteren via (sociale) media, en leggen het verband met typisch "celebrity" gedrag.
De studie zelf kan hier ingekeken worden.
Op de vraag waarom mensen reality tv kijken zijn verschillende invalshoeken mogelijk. De studie van Steven Reiss ("Why people watch reality tv") koppelt het kijken naar reality tv aan verschillende persoonlijkheidstypes. Hij legt ondermeer het verband tussen kijken naar reality shows en status motieven. Interessante inzichten in waarom we zo geïnteresseerd zijn in celebrities vind je ook in de evolutionaire psychologie, bij Charlotte De Backer.
Take-away: mediagebruik is vaak aspirationeel. Nieuwe media creëren nieuwe mogelijkheden, maar ook in "oude" media zijn er mogelijkheden te over om ons "mediated self" te tonen.
Labels: mediapsychologie, tv
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten