Magazines Sanoma positioneren zich op 4 belevingswerelden

Sanoma's Researchblog meldt dat het bedrijf het BSR model inzet om redacties bij te staan in het vinden van de juiste onderwerpen en toon voor de doelgroep van elk tijdschrift. Het model is sterk verwant aan het "motviations to media" model dat Censydiam uitwerkte voor mediacentrale Vizeum, en beschrijft lezers op twee assen:

  • introvert versus extravert
  • ego expansie ("ik") versus het belang van de groep ("wij")
Een mogelijk voordeel van het BSR model is de zeer uitgebreide vragenlijst. Dat maakt het mogelijk doelgroepen heel tastbaar te beschrijven, want de uitdaging in mediamanagement en het opstellen van ijkpersonen en bladformules is altijd het voor redacties tastbaar maken van relatief abstracte begrippen als "zekerheid zoeken" enz...

Lees hier meer over de rode, groene, blauwe en gele belevingswereld.

Take-away: het is doorgaans niet zo moeilijk je eigen medium (tijdschrift, krant ...) en concurrende media in zo'n mapping te plaatsen. Ben je gelukkig met waar je staat ? Haal je voor leden van deze doelgroep het maximum qua invulling uit je huidige bladvulling?

0 reacties: