Media "Made To Stick"

Made to stick (De Plakfactor) van Dan en Chip Heath is een waardevol boek voor iedereen die moet communiceren. Het boek bevat tientallen praktische tips voor het ontwerpen van communicatie campagnes, een missie opstellen en overbrengen, presenteren...

Maar ook als media maker heb je veel aan het boek, met vele anekdotes uit media en journalistiek. Eén zo'n anekdote is het verhaal van Hoover Adams, de hoofdredacteur van de Dunn Daily Record, een erg succesvolle regionale krant in de Verenigde Staten. Op het moment dat het boek geschreven werd, haalde de Daily Record een penetratie van 112%, met verkochte kranten dan er huishoudens in het wervingsgebied lagen. Toen Adams in 1978 het gevoel had de krant haar lokale invalshoek kwijt raakte, lanceerde hij deze missie:

"Namen, namen en nog eens namen"
Namen zijn volgens Adams zelfs belangrijker dan kosten, dan goedgeschreven artikelen, dan een kernexplosie in een naburige stad…Een eenvoudig, tastbaar, concreet en geloofwaardig recept voor een krant die sterk lokaal geworteld is.

Nog een interessante anekdote is het verhaal van scenarioschrijfster Nora Ephron. Ephron kreeg tijdens haar opleiding journalistiek de opdracht het nieuws te distilleren uit een persbericht over het bezoek van prominenten aan de universiteit voor de daaropvolgende week. Net als haar collega studenten herwerkte Ephron het persbericht tot een traditioneel nieuwsbericht. De oplossing van de docent was veel krachtiger , nl. "volgende week geen les"

‘Het was een adembenemend moment’, herinnert Ephron zich. ‘Op dat ogenblik besefte ik dat je bij journalistiek niet alleen feiten oplepelt, maar datje de clou moet achterhalen, Wie, wat, wanneer en waar is niet genoeg. Je moet begrijpen wat het betekent en waarom het van belang is’ De rest van het jaar zou elke opdracht een geheim bevatten, een verborgen clou die de studenten moesten achterhalen om een goed verhaal te krijgen.


Om onze kranten, magazines, radio en tv programma's 'stickyness' te geven zijn eenvoud, onverwachtheid, gevoel, geloofwaardigheid concreetheid en een verhaal essentieel. "De plakfactor" is een geweldig boek om dit onder de knie te krijgen.

0 reacties: