Ex-media analiste Lauren Finch stelde zich enkele dagen geleden zich de vraag of de Wall Street Journal in haar poging om de concurrentie met de New York Times aan te gaan, haar formule niet teveel laat verwateren en dus nog wel relevant blijft voor de kern van haar doelgroep.
Dat gevaar is niet denkbeeldig, want net vandaag maakte PEJ (Project for excellence in journalism) de resultaten bekend van een inhoudsanalyse van de Wall Street Journal, voor en na de overname door News Corporation (Rupert Murdoch). De zakelijke verslaggeving van de krant heeft de helft moeten inleveren, ten voordele van binnen- en buitenlands nieuws. Een illustratie van mijn stelling "wat je zegt ben jezelf". De studie kan hier als pdf hier ingekeken worden.
UPDATE 29/4 Pro's en contra's bij Seekingalpha dat ook verwijst naar de mislukte poging van de Financial Times om te verbreden naar een meer algemene positie, terwijl concurrent New York Times in de interne keuken bij de Wall Street Journal blikt. De oplagecijfers van de afgelopen 6 maanden geven echter een klein plusje voor de Wall Street Journal (en USA Today) en mincijfers voor andere Amerikaanse kranten.
0 reacties:
Een reactie posten