Analyse van kijkcijfers leert dat actuatiliteitenprogramma's op de Nederlandse openbare omroep elk een eigen doelgroep aanspreken, die logisch samenhangt met de door de tv maker gekozen functie en formule van het programma.
Hoewel beleidsmakers de programma's Nova, netwerk en 'Eén vandaag' een gebrek aan pluriformiteit aanwreven ('drie maal de Volkskrant') blijkt dit niet het geval te zijn. Hoewel de actualtiliteit voor elk programma min of meer hetzelfde is, lijkt de keuze van invalshoek en bewerking voldoende te verschillen om elk een eigen publiek aan te trekken.
Actualiteiten programma | Belangrijkste doelgroep | Functie | Formule |
Eén vandaag | gemakzuchtige burger | feiten, algemeen (praktisch,consumentgericht) | voxpop, man in de straat |
Netwerk | standvastige gelovige | overzicht | reportage, onderzoeksjournalistiek |
Nova | tolerante wereldburger | inzicht | studiogesprek, politieke context |
De gemakzuchtige burger is eerder traditioneel, materialistisch, luistert naar Nederlandstalige muziek, leest regionale dagbladen maar heeft minder belangstelling voor cultuur. Het is niet onlogisch dat een concrete aanpak (feiten), in zijn taal (man in de straat) hem het meest zal boeien. Wat dat betreft vormt de Nova kijker (tolerante wereldburger) een ander uiterste.
0 reacties:
Een reactie posten