De succesformule achter Donald Duck (NL)

Donald Duck is bij Nederlandse studenten het meest gelezen tijdschrift. Hoofdredacteur Tom Roep van Donald Duck vertelt in het AD (NL) hoe hij de formule (35% van de lezers is ouder dan 18) actueel houdt:

Donald Duck is zoiets als Sinterklaas. Officieel voor kinderen, maar ouderen genieten er net zo van...Jeugdsentiment is een belangrijke factor ...maar er is meer: ,,We knipogen naar actuele zaken. ...De verhalen in de Donald Duck kennen vaak een dubbele laag ... Wij streven ook naar die dubbele laag. Kinderen begrijpen het plaatje en hebben niet meer nodig, maar er zit zóveel meer in.’’ ...Zelfs politieke zaken worden niet geschuwd. Daarbij: het blad is bij de tijd. Peter R. de Vries wordt Peter R. Diepvries ...en vorig jaar kende Duckstad nog een eigen Gouden Kooi.
Jeugdsentiment verklaart hoe de lezersgroep veel groter kan zijn dan de doelgroep (7-12 jaar). En door met twee lagen te werken, creëer je eigenlijk twee doelgroepen (kinderen en volwassenen). De mediabeloningen ("entertainment") voor de - oudere - lezer zijn dan ook talrijk: er is het ontsnappen naar en het herbeleven van het gevoel dat een zorgeloze kindertijd oproept én er is de beloning van het ontdekken en het decoderen van de tweede laag, met het gevoel van slimmer te zijn en meer te weten dan de kerndoelgroep, zonder dat de twee doelgroepen elkaar in de weg zitten (wat vaak minder voor de hand liggend is dan het lijkt)

Dat maakt van Donald Duck het grootste mannenblad van Nederland (groter dan Playboy of Panorama) en een tijdschrift dat zich qua oplage redelijk weet te handhaven.

Het actualiseren en verrijken van media zijn twee belangrijke ingrediënten in het revitaliseren van media. Iets waar heel wat "ernstige" media nog wat kunnen van leren.

UPDATE 29/7: Donald Duck haalt de hoogste oplage (+ 8%) in de zomer

UPDATE 25/8: Donald Duck krijgt met Junior nu ook een jonger broertje, blijkbaar valt de evenwichtsoefening tussen jong en oud niet altijd even makkelijk te maken.

0 reacties: