René van Dammen, kijkcijfer expert van de Nederlandse openbare omroep zou graag tv makers bijeenroepen voor een college programma-eindes. Te vaak geven programma makers onbewust signalen af die kijkers doen weglopen.
De Sportjournaal-presentator die de kijkers om half elf alvast een goede nacht wenst, de titelrol laten lopen terwijl een gesprek nog niet is afgerond, een verveeld kijkende toeschouwer pontificaal in beeld. Details die een enorme dip in de kijkcijfers teweeg kunnen brengen...Een opsomming van de inhoud van het programma volgende week? Niet doen! De kijker onthoudt dat toch niet...Van Dammen zou graag zien dat het Journaal aan het einde een round-up brengt van het belangrijkste nieuws. "Het einde van het Journaal wordt het best bekeken".
Eén verkeerde opmerking van een presentator kan een tv-programma zo duizenden kijkers kosten...„Nou, eigenlijk is er niks gebeurd”, antwoordt Ferry Mingelen. „Een storm in een glas water.” Niks gebeurd? denkt de kijker, zappen! In één klap verliest NOVA honderdduizend kijkers... Ook donkere, stille beelden, tekst in een onbekende taal en een aftiteling halverwege een show jagen mensen weg. (nrc.nl : kijker haakt af bij foute beelden of verkeerde opmerkingen)
Samengevat: geef kijkers niet onnodig het signaal dat de programmatie afgelopen of niet langer interessant is (geef de kijker eens ongelijk), en promoot datgene dat meteen komt. (via radio.nl: gedrag tv kijker in kaart gebracht). En eigenlijk geldt dit voor alle momenten waarop media geconsumeerd worden door iemand die niet ten volle geconcentreerd is (de zogenaamde perifere route) . Dat een kleine aansporing veel effect kan hebben bewijzen bv. de veel hogere respons scores van mailings die een 'call to action' bevatten als 'doe deze antwoordkaart vandaag nog op de bus'.
Raymann is Laat beleefde een ware wederopstanding na een sessie bij Van Dammen. Tante Es was aan het einde altijd het best bekeken onderdeel van het NPS-programma. Totdat Jörgen Raymann het nieuwe typetje Achmed introduceerde. Aan het einde van zijn bijdrage zwaaide de islamitische slager naar de kijker en riep hij vrolijk 'tot volgende week'. En weg waren de kijkers, met Tante Es als slachtoffer. Dat is nu aangepast en de pronte Surinaamse is weer als vanouds het populairst.Lees ook deze post (hoe kijkers aan het scherm te kluisteren) over het belang van het begin van een tv programma en het 'krediet' aan interesse dat je altijd krijgt van kijkers voor een nieuw item, een nieuw beeld ...
Sleutelwoorden: kijkgedrag, kijkcijfers, viewtime, digivote, audimetrie
0 reacties:
Een reactie posten