Links voor 17 juli

  • Editors weblog brengt een inventarisatie van de inspanningen die Engelse kranten doen om meer vrouwelijke lezers aan te trekken. De redacationele initiatieven variëren van een glossy aanpak tot bijlagen. Interessant is de case van The Daily Mail, de meest vrouwvriendelijke nationale krant van het VK. Regionale kranten komen in het overzicht niet voor, hoewel onderzoek aantoont dat vrouwen sterk geïnteresseerd zijn in regionaal nieuws.
  • De Deense tabloid "Ekstra Bladet" splitst op basis van onderzoek (segmentatie, clustering) haar doelgroep op in "verbolgen lezers" (sceptisch, identificieren zich met slachtoffers), "sociale lezers" (snelle, algemene berichtgeving), "ambivalente lezers" (willen op de hoogte zijn, maar beschouwen de krant niet noodzakelijk als meest omvattende en betrouwbare bron), plezierzoekers (de tijd vullen) en voyeurs. Via The Local Onliner
  • Duits onderzoek (AWA) leert dat er een kloof gaapt tussen mediaconsumenten van jonger en ouder dan 40. Jongere mediaconsumenten zijn meer georiënteerd op thema's, interesses en zijn bereid van medium of titel te veranderen om hun interesse te volgen. Oudere lezers zijn veel trouwer aan titels in het algemeen, en krantentitels in het bijzonder. Via Relevant Media Now.
  • Hoewel elke nieuwssite tegenwoordig wel een top 10 met meest gelezen artikelen heeft, is deze analyse van de meest gelezen artikelen, blogs en meest bekeken video reportages bij de LA Times interessant.
  • Namen van kranten zijn vaak sterk in het verleden (en de daar aan verbonden missie) geworteld. Denk maar aan "De Telegraaf (NL)", "Le Soir (B)" die ondertussen 's ochtends verspreid wordt, "The Daily Mail (VK)" ... enz. Hoe zou je een krant anno 2008 (en in de tijdsgeest van 2008) noemen ? Joanna Geary gaat op onderzoek uit. (lees zeker ook de commentaren)

0 reacties: