Het Volk: kroniek van een aangekondigde dood

Het verdwijnen van "Het Volk" (B) - de krant gaat op in Het Nieuwsblad - lokt heel wat commentaar uit van journalisten, uitgevers en communicatiewetenschappers.

Zakelijk heeft Corelio enkele jaren geleden een schijnbaar goede zet gedaan door Het Volk al de facto te laten samen smelten met Het Nieuwsblad. Enkel de voorpagina en het editoriaal verschilden nog, wat voeding geeft aan een uitspraak die aan Peter Vandermeersch (Corelio) toegeschreven wordt dat "Het Volk wel de meest rendabele krant van Europa moet zijn, met 70.000 verkochte exemplaren zonder dat je een redactie nodig hebt"

Waar niemand bij stilstaat is dat de lezers van Het Volk en Het Nieuwsblad absoluut niet compatibel met elkaar waren. Media hebben 4 functies: informatie, entertainment, sociale integratie en persoonlijke identiteit. T.o.v. die twee laatste is de uitgever toch wel enigszins in de fout gegaan.

Blader even naar pagina 20 van deze studie (uit 2001) van mediacentrale Space, op basis van de semiometrie. Lezers van Het Volk hingen nog sterk aan traditionele (arbeiders) waarden, terwijl lezers van Het Nieuwsblad veel meer neigen naar plezier en onthechting. Naast een stukje "natuurlijk" afvloeien van lezers (Het Volk had de oudste lezers van alle Vlaamse kranten) kwam er ook een uitstroom van lezers op gang die zich niet meer in hun krant thuisvoelden. (persoonlijke identiteit)

De krant ging jaarlijks ongeveer 9% in betaalde verspreiding achteruit. Andere "efficiëntieverhogende" maatregelen zijn begrijpelijk, als de oplage in die mate terugloopt ben je productietechnisch verplicht om edities terug te schroeven - waren ook niet van dien aard om lezers verder aan hun krant te binden, omdat lezers steeds meer mensen en gemeenten tegen kwamen, waarmee ze geen enkele band meer voldoen (sociale integratie)

Blijft de vraag of Het Volk gered had kunnen worden. Christian Van Thillo van De Persgroep denkt van wel, ook communicatiewetenschappers als Karin Raeymaeckers denken dat de krant als regionale titel binnen een andere mediagroep als De Persgroep of Concentra meer kans gehad had.

Mogelijk, maar het midden jaren '90 zeer oude en traditionele profiel van Het Volk gaf weinig bewegingsruimte om de krant te verbreden of het herpositioneren, zonder meteen veel kernlezers van Het Volk af te stoten. Want groeien doe je enkel als de instroom hoger is dan de uitstroom. En een regionale krant maken is meer dan een aanbod dan regionaal nieuws hebben. Je moet 'onmisbaar' worden door de agenda en gespreksonderwerpen (sociale integratie) in die regio mee te bepalen. Dat kan alleen als je een minimum penetratie in een bepaalde regio haalt. Wat meteen de reden is dat Het Belang van Limburg zo succesvol is, een krant die dagelijks ongeveer de helft van de Limburgers bereikt. Het Volk scoorde op dit punt, zelfs in Oost- en West Vlaanderen bijzonder zwak.

0 reacties: