Een ijkpersoon kan een handig hulpmiddel vormen om af te toetsen of iets in een bepaald medium kan, en zo ja, met welke invalshoek het moet aangebracht worden. Een ijkpersoon is zowat het media equivalent van "persona's", waar een theoretisch en practisch kader rond bestaat in product ontwikkeling en usability.
De ideale ijkpersoon is multidimensionaal en gaat met zijn tijd mee. Twee interessante artikelen hierover, beide vanuit de invalshoek advertising en research. Ook voor media relevant, want wat is een tv spot anders dan een miniprogramma, dat net zoals andere programma's om aandacht moet vechten. En met opkomst van "branded entertainment" vervagen de grenzen sowieso.
- Wat kunnen adverteerders leren van soap opera's? Over onderzoek dat moet garanderen dat een tv programma exact het leven van alledag weerspiegelt.
- Waarom moeders zich thuisvoelen bij retailer Iceland (UK)? Over identiteit, het verloren gaan van traditionele waarden en hoe adverteerders (én media) moeten mee evolueren.
Take-away: is de ijkpersoon van je medium nog bij de tijd? Evolueert hij of zij met de tijd mee ? Wat maakt hij of zij door ? Welke demonen zijn er vandaag te bevechten ? En hoe moet je je medium daar op afstemmen.
0 reacties:
Een reactie posten