Mediaconsumenten kiezen voor een medium omdat het aan hun interesses beantwoord, hun waarden belichaamd, hen deel doet uitmaken van een groep waartoe ze (graag willen) behoren en omdat het de tijd verdrijft. Media die dat niet enkel beloven maar ook waarmaken, kunnen op trouwe mediaconsumenten rekenen. En die willen dan ook niet dat er ook maar iets aan hun blad verandert, iets dat afbreuk doet aan de belofte.
Marketing vakblad Mad.co.uk doet verslag van veranderingen bij de Britse tabloïds. De Daily Mirror kiest voor evolutie boven revolutie, en introduceerde over de periode van enkele maanden nieuwe lettertypes en kleurencodes voor de verschillende onderdelen van de krant. Ernstig nieuws houdt een statige zwart-wit opmaak, voor ludiek nieuws wordt voluit voor kleur gegaan. En een uitneembaar sportkatern krijgt een opmaak die aanleunt bij die van Zuid-Amerikaanse sportkranten. Toch zijn er nu al lezers die zich ergeren aan het gebruik van pasteltinten in de sportverslaggeving. De Daily Mirror laat zich bijstaan door Cases i Associats, een design consultancy uit Barcelona, dat eerder reeds tekende voor het design van De Pers (NL). Ook The Sun zou aan een redesign toe zijn, maar stelt dat design geen afbreuk mag doen aan de directheid die lezers van een tabloïd verwachten. Ook de Daily Sport waar we het al eerder over hadden, passeert in het artikel de revue.
Een interessante inventaris van reacties van lezers en gebruikers vinden we bij Mark Porter, eerst voor guardian.co.uk en later voor de nieuwe bijlage bij de Financial Times
Bij Fast Company heeft Luke Hayman het vandaag over redesigning a magazine brand.
Ook hier is het over eieren wandelen:
“Part of the magazine is pacing and making sure you don’t jar anyone,” Hayman said, “It's a delicate balance of variety and sameness.”Ook in het artikel: waardevolle tips over hoe lettertypes en opmaak een magazine identiteit geven, de gevaren van een "vermoeide" layout en het advies om toch maar in lange teksten te knippen als dit een "grijze" pagina helpt voorkomen.
Voor evolutie t.o.v. revolutie valt dus veel te zeggen. Als de band tussen mediaconsument en medium maar sterk genoeg is, wordt veel 'for granted ' genomen. Een beetje zoals in veel gezinnen andere gezinsleden het niet opvalt dat moeder of vrouw met een nieuw kapsel thuiskomt. Maar het maakt ook dat ze opnieuw aantrekkelijk voelt en dat ook is voor anderen.
0 reacties:
Een reactie posten