Krijgt de benzineprijs wel of geen plaats in de krant?

Ben Compaine at RebuildingMedia vindt niet dat kranten nog langer "voorspelbare" artikelen mogen brengen, zoals de prijs van brandstof aan de pomp of dat het buiten warm is, tenminste als ze nog betalende lezers willen trekken.

Met het pleidooi van Compaine voor verrassende journalistiek, voor serendipiteit kun je het alleen eens zijn. Alleen vergist hij zich in het schrappen van voorspelbare onderwerpen. In The News Interest Index , een peiling naar wat doorsee Amerikanen als nieuws beschouwt, geeft 35% aan dat de brandstofprijzen het onderwerp zijn dat ze het meest van nabij volgen. Dat is meer dan Amerikanen die de voorkiezingen als belangrijkste verhaal volgen. Zelfs natuurrampen moeten het vaak afleggen tegen stijgende olieprijzen ...

Als de taak van een medium een stuk sociale integratie is, met in dit geval het delen met en in de frustratie van een hele bevolking over duurder wordende brandstoffen, dan horen deze onderwerpen wel in de krant. Bij voorkeur met een verrassende invalshoek.

0 reacties: