Media bouwen: Wax op de testbank

Vorig weekend (6/5) zijn de nieuwe weekendbijlagen bij De Morgen (B) voor de tweede maal verschenen. Tijd voor een evaluatie van WAX, de “intelligente” bijlage voor en door vrouwen. Zoals het ter ziele gegane Lola (hier en hier) reeds ondervond is het maken van een intelligent vrouwenmagazine minder voor de hand liggend dan het lijkt. Intelligente vrouwen vormen een zeer kritisch publiek, en alleen al het label wekt verwachtingen die niet waar te maken zijn.
Ook al omdat van magazines vaak niet veel meer dan een stukje “me-time” verwacht wordt, en dat ook intelligente vrouwen erg geen probleem mee hebben om bij de kapper of tussen twee taken door, even iemand anders te willen zijn en een “niet-intelligent” blad te lezen. (moodmanagement).

Hoe brengt “WAX” het er van af?

Het exemplaar van 6/5 komt traag op gang : de hele voorpagina wordt als inhoudstafel gebruikt, pagina twee telt slechts een handvol (4) opgeknipte stukken (test fitflop schoenen, enkele zomer associaties), om dan meteen pagina vullend stuk rond "ouder worden" te brengen. Voor een magazine dat slechts 7 pagina's telt lijkt dit wat onevenwichtig en zou je op de eerste en tweede pagina wel wat meer kwijt kunnen. Het leuke item over het Amerikaanse kinderboek dat aan kleuters moet uitleggen waarom en hoe moeder onder het mes van de plastische chirurg gaat zou moeiteloos (maar korter) mee op pagina twee of drie kunnen.

Het is duidelijk dat WAX zich spiegelt aan Phara's en Frieda's. Maar met twee 50+ portretten en een zestigster in het item de investering lijkt leeftijd de rode draad in dit nummer te zijn. Een leeftijd die ver boven die van de gemiddelde De Morgen lezeres lijkt te liggen. De uitdaging dan is deze stukken relevant te maken voor je lezeressen en dat gebeurt hoegenaamd niet. Uiteindelijk is De Morgen de krant voor jongegeëngageerde wolven en wolvinnen, en dan is het stuk over Carme Chacón, de jonge (37) nieuwbakken en hoogzwangere Spaanse minister van defensie een veel betere keuze om naar voor te schuiven, en misschien meer mee te doen. En misschien is dat (tweede of derde pagina) dan wel de plaats om meteen een column te plaatsen. Nu hebben we op pagina 3 het interview met Linda Van Waesberge en hoewel dat ongeveer paginavullend is, ontbreekt een inleiding waarin verteld wordt wie Linda Van Waesberge wel is (ter info: Linda Van Waesberge is de persoon achter vzw Modo Bruxellae).

Ook psychologie is een rode draad en dat is waarschijnlijk een goede keuze in functie van lezeressen van De Morgen Alleen zitten we met De McCanns en Fritzl wel heel erg op een bepaalde lijn. Je zou verwachten dat er – met een eigen invalshoek - meer aandacht is voor de specifieke dilemma's van jonge dertigsters en veertigsters (definitieve keuzes, relaties, werk, kinderen), met als achtergrond het universum van De Morgen (beroepsactieve vrouwen, cultuur, , een bepaalde blik op en selectie van actualiteit, engagement...) Daarmee onderscheid je je van de traditionele vrouwenmagazines en geeft je de aanwezigheid van 'Wax' binnen De Morgen betekenis.

Evaluatie : naar de mediumfunctie informatie zit WAX goed, maar naar enterainment is meer mogelijk. Deze uitgave mist ritme, en de lezeressen zelf en hun waarden zijn zo goed als afwezig, wat maakt dat het blad erg laag scoort op sociale integratie en persoonlijke identiteit. Er is nog werk aan de winkel.

Meningen van andere bloggers over WAX

UPDATE 28/5: bekijk de designs van Martin Huisman hier.

0 reacties: