In het congres verslag over het World Editors Forum 2008 dat Bart Brouwers bij De Nieuwe Reporter bijhoudt, lees je de essentie van mediamangement:
"Kijk met die kennis eens naar een gemiddelde voorpagina en je weet genoeg."
Je krijgt de lezers die je verdient. Als de triggerwoorden en triggerconcepten van een bepaalde doelgroep ontbreken in titels en invalshoeken, dan is het uiteraard moeilijk die lezers te trekken. Dat geldt voor elke doelgroep, of het nu over jongeren gaat, of jongvolwassenen 25-45 (de drukke leeftijd) , een groep waar veel minder over gesproken wordt, maar waar het probleem van kranten veel nijpender is. Deze groep neemt wel of niet een abonnement en bepaald daarmee of opgroeiende kinderen een krant in huis vinden.
"Kennis" in het bovenvermelde citaat is de wetenschap dat 70% van de jongeren houdt van muziek, 60% van film, 30% van sport, 30% van lokaal nieuws en 5% van politiek. Bron is een onderzoek in opdracht van de WAN bij 3500 jongeren in Nederland, Finland en de VS.
Je vraagt je wel af of het lijstje wel volledig is en of de onderzoekers hun vragenbatterij niet teveel uitgewerkt hebben op basis van de traditionele inhoudscategorieën van kranten. In het lijstje van de redactie van Gotherborgs-Posten komen nl. ook de liefde, winkelen en het milieu voor. Dat laatste was Gazeta Wyborcza ook al opgevallen
De redactie van Gotherborgs-Posten moest erkennen er een grens was aan hoe "cool" de krant kon worden. En een eigen, jonge journalisten kwamen tot de conclusie dat de bestaande jongerenpagina's waren
"like a camel", as in "sweet, but not a very nice ride". It was neutral, conservative, without edge
De krant ging daarop op zoek naar 5 populaire bloggers waarmee thematische blogs opgezet werden rond onderwerpen die jongeren interesseren : de liefde, muziek, sport, winkelen en het milieu. De beste online bijdragen werden vanaf dan elke vrijdag in de krant afgedrukt in een eigen sectie.
Via Greenslade
0 reacties:
Een reactie posten