Media: met of zonder marketeers?

Marketeers en media makers liggen elkaar niet altijd even goed.
En het is niet alleen in media dat de titel marketeer laag scoort qua sociale status :-)

Don't tell my mother I work in an advertising agency - she thinks I play piano in a whorehouse. ~Jacques Seguela


De mediabijlage van De Morgen (B) kopte vorige week dat "Canvas niet gerund wordt door Marketeers". (Canvas is het "kwaliteitsnet" van de Vlaamse openbare omroep). Toch lees je in het interview dat in overleg met de afdeling strategie bepaald wordt waar welke programma's het best tot hun recht komen, dat marketeers kijkers moeten werven en het gevoel dat kijkers hebben bij het merk moeten laden.

Het doet denken aan de vraagtekens die geplaatst werden bij de verkiezing tot marketeer van het jaar van Peter Vandermeersch, algemeen hoofdredacteur van de Corelio kranten en daarvoor hoofdredacteur van De Standaard. Blijkbaar (cfr. advies raad voor de journalistiek) kan je niet zomaar én hoodredacteur (of netmanager) zijn én marketeer.

Natuurlijk kan dat wel: marketing is geen naamkaartje, maar is alles wat je doet om, vertrekkende van de interesses en noden van mediaconsumenten, je krant, tijdschrift, tv of radiostation naar het publiek te brengen. Als een krant succesvol is, dan volgt dat uit het vermogen van de hoofdredacteur om inhoud, vormgeving, distributie, prijs en promotie af te stemmen op de doelgroep van de krant. En of hij daarvoor nu zijn buikgevoel inzet of beroep doet op marktonderzoek, het gaat uiteindelijk om een proces van het naar de markt brengen van een medium, en dat is marketing. Of het nu op het naamkaartje staat of niet.

0 reacties: