Waarmee jongeren bereiken: met Britney of met het milieu ?

Kranten hebben hele brede gebruikersgroepen. En aangezien elke lezer maar een fractie van een krant lezen kan, hebben kranten zichzelf lange tijd als 'buffet' waaruit mediaconsumenten zelf hun nieuws en informatie dieet konden samenstellen. In dat buffet vonden ondermeer themapagina's, gericht op 'moeilijke' doelgroepen als jongeren en vrouwen, hun plaats. De resultaten waren op zijn best gemengd: meestal scoorden de themapagina's minder bij de doelgroep dan de doorsnee pagina's. (zie voor een visie van derden ook 'supplements don't work") Niet onlogisch, want als je dan toch bv. een regionale krant vastneemt, dan is dat meestal uit interesse voor regionaal nieuws.

De Poolse (kwaliteits) krant Gazeta Wyborcza stond met hetzelfde dilemma . De krant wou verjongen, maar wou tegelijkertijd ook geen 'fremdkörper' in het blad. Eén jongerenpagina met (bv.) Britney Spears zou vermoedelijk onvoldoende zijn om een betekenisvolle relatie met jongeren op te bouwen, zeker gezien de concurrentie van gespecialiseerde media, terwijl het helemaal niet in het concept van de krant zou passen.

Toen de krant stelling innam tegen een milieubedreigend project, kreeg dit plots enorme weerklank bij jongeren. De krant heeft dit maximaal uitgewerkt, binnen haar concept en missie, door een journalist wekenlang bij actievoerders te laten intrekken, door een gratis mini editie met een stand van zaken te verspreiden op een festival ... Een mooi voorbeeld van hoe je binnen je kern, met een alternatieve invalshoek, toch 'moeilijke' doelgroepen bereiken kan.

Via Greenslade

0 reacties: