Mediabedrijven zouden hun tv makers een fitness abonnement moeten aanbieden. In de meeste fitness centra staan er immers 8 of meer schermen naast elkaar opgesteld, waardoor je van op fiets, loopband of roeimachine op elk moment de sterktes en zwaktes van elke zender kan volgen. Ideaal om te anticiperen op keuzes die mediaconsumenten maken tijdens het zappen, zapgedrag zoals dat o.a. in dit artikel bij het NRC beschreven wordt.
Steevast zien de onderzoekers bij Van Nieuwkerk een plotselinge piek van zo’n 1,1 miljoen kijkers om 19.53 uur... De verklaring is tweeërlei, weten ze. Op alle andere grote zenders ... wordt op dat tijdstip reclame uitgezonden – altijd een gegarandeerd zapmoment. En juist op dat moment begint DWDD welbewust aan zijn populairste programmaonderdeel: de curieuze, vaak lachwekkende fragmenten uit andere tv-programma’s onder het motto De tv draait door.
We leren dat kijkers het niet erg vinden om het begin van een nieuwsuitzending te missen, maar als het begin van een soap gemist wordt, ze meteen de volledige soap overslaan.
Misschien ligt de verklaring in dat nieuws zo vaak herhaald wordt en via zovele kanalen aangeboden wordt, dat de "straf" om een stukje te missen beperkt is. Bij soaps is die er wel : er is één uitzending per dag, waarin zich een aantal verhaallijnen ontwikkelen. Dat verklaart mogelijk waarom populaire soaps tot de meest opgevraagde programma's behoren op digitale platformen ("uitzending gemist" / "net gemist") en kijkers met vakantie in het buitenland via de "teasers" in de tv programmatie in kranten toch nog proberen hun favoriete soap te volgen.
0 reacties:
Een reactie posten