Op het internet circuleert het memo van CEO Zell en COO Michaels van de Amerikaanse krantenuitgever Tribune Co over besparingen en het toepassen van benchmarks binnen hun onderneming. De productiviteit van de verschillende redacties van Tribune Co verschilt nogal, en - tot groot afgrijzen van wie journalistiek als een ambacht beschouwt - willen Zell en Michaels dat die verschillen weggewerkt worden.
Randy Michaels blijft vooralsnog in de schaduw. Weinig krantenmakers beseffen dat Michaels in zijn vorige leven als CEO van Clear Channel (Radio) al eerder met dit bijltje hakte. Daar was hij verantwoordelijk voor het grootschalig invoeren van voice tracking: radiomakers spreken van bij hun thuis nog enkel bindteksten in, die door computers bij verschillende radiostations tussen de muziek gemonteerd worden. De besparingen waren aanzienlijk, maar tegelijkertijd ging ook daar een stukje ambacht verloren.
Is Michaels een harteloze manager ? Niet noodzakelijk. Een jongere Randy Michaels slaagde er in om met een radiostation in Tampa een gevestigde concurrent uit het format te verjagen, met een combinatie van passie voor het medium en slimme positionering.
Ik heb Michaels in 1993 voor een radio conferentie horen spreken en als ik één ding onthouden heb, is het wel dat ik hem niet graag als tegenstander zou hebben. Radio consultant Dan O Day biedt op zijn site een e-book aan, elders op de site kan je audio en video met Randy Michaels bestellen. Negeer de 'wervende teksten' op de site. Ooit Ries & Trout's Positioning gelezen ? Wel Michaels vertaalt theorie in overtuigende praktijk cases.
Labels: kranten, mediamanagement, radio
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten